„Бомба със закъснител“ цъка в сърцето на китното градче Белослав

Сподели

„Малката Будапеща“ – това прозвище получава китното градче Белослав след разходка на журналист в градчето, което е толкова близо до Варна и в същото време – толкова различно като преживяване.

За жалост обаче в сърцето си то има бомба със закъснител. 

Бомбата е заложена през далечната 2003-2005г , когато дружеството Газтрейд АД закупува 20 дка на Варненско-Белославско езеро. Дружеството с различни похвати и способи заменя ниви в с.Красен дол  в Община Никола Козлево  срещу равностойна земя на Варненско- Белославско езеро. Изкупени са на занижени цени от Държавата и Общината земи  в сърцето на Белослав. Граждани отказали да продадат земите си са отсъмнали с палежи на автомобили и заплахи за живота си. Така до 2010г. Дружеството вече е собственик на близо 200дка земя в центъра на гр.Белослав. В архивите съществуват договори с уговорени клаузи за огромни инвестиции и откриване на работни места, които не са видели бял свят, но са основание за ниски изкупни цени на имоти. За заграбване на водната площ и увеличаване на сушата са изчезнали хълмове от съмнително придобита кариера със деклариране от дружеството, че е замръзена и не функционира с цел спестяване на данъци и такси. Ландшафтно-екологичното ранообразие е унищожено. 

Името на „Газтрейд“ не за първи път се появява в медиите при скандални обстоятелства. През 2006 г.  фирмата бе замесена в източване на столичната „Топлофикация“. Чрез нагласени търгове и фиктивни контрагенти едно и също количество гориво е било продавано няколко пъти на завишени цени на софийското парно. В резултат на това, от топлоенергийното дружество са източени 32 милиона лева. Част от тях отиват у бившия шеф на „Топлофикация“ Валентин Димитров, известен като Вальо Топлото, а близо 8 милиона лв. – в джобовете на собственика на „Газтрейд“ Милчо Василев. Управителят на фирмата Пламен Стоянов пък е бивш полицай, уволнен през 2007 г. за връзки с подземния свят, като дори срещу него е стреляно през 2008 г.

И така компанията изплува с грандиозна идея за създаване на пристанище за разтоварване и съхранение на втечнени въглеводородни газове и горива на разстояние от 100-200м. от жилищните сгради. Като през лятото на 2008 г. Министерският съвет одобрява проектите на компанията. Разрешителното за строеж идва през 2011 г.

На 14 август 2013г. Влакова композиция с цистерни с пропан-бутан се  запалва  в района на село Езерово в база собственост на фирмата „Газтрейд“. Въпреки че инцидента е на километри от с.Езерово са нанесени множество щети на жилищните сгради. Кметът на община Белослав Желязко Петров, съобщава, че и цистерната с газьол се е запалила. Инцидента е предизвикан от немарливост и неспазване на мерките за безопасност от страна на самозабравили се собственици с криминално минало. Пожарните автомобили са изхвърлени на 10-15м от взрива. Около 40 сгради в с.Езерово са с изпочупени прозорци. По административната сграда на ТЕЦ – Варна, находяща се на над 3 км. в права линия от инцидента, също е с начупени прозорци.

Тъжната равносметка от огнените кошмари край морския град са 11 ранени и човешка жертва.  Районна инспекция за опазване на околната среда (РИОСВ), които показват, че токсичните вещества във въздуха в района на инцидента са над рамките на допустимото.

При тази цъкаща бомба компанията получава отказ от министъра на транспорта Ивайло Московски за строежа на пристанище в центъра на града.

През годините последват отрицателни становища  от различини министерства за създаването на пристанище с мотиви, че това е опасно за здравето и живота на жителите на града. Така земята започва да се ползва като база за обработка на вагони с втечнен газ.

След 10 декември 2016г. във връзка с инцидента в с.Хитрино от избухването на цистерни на два вагона е дадено предписание в базата да се обработва по един вагон. Това условие обаче нанася финансови щети на дружеството, тъй като е свързано с отделни маневри и допълнителен граничен контрол. По различни обстоятелства това е пренебрегнато и при разтоварването на влаковите комопозиции на фериботен комплекс Варна, всички вагони пристигат в базата за разтоварване и обработка. По този начин са потъпкани всички условия за безопасност с цел финансова изгода. В базата са ситуирани резервоари за втечнен газ и дизелово гориво, както и автоцистерни, които също са предпоставка за огромна катастрофа.

Пренебрегнато е и условието огромните резервоари за втечнен газ да са под земята или обезопасени с бетонови стени. 

Базата граничи със стадион с 2000 места за посетители, спортни игрища и площадки, паркови зони и жилищни сгради. 

Районът на ИП е в зона за защита на водите съгласно чл. 119а от Закона за водите и в територия, третирана от Плана за управление на речните басейни (ПУРБ) на БДЧР – Варна. Целият район е обявен за „уязвима зона” със Заповед № РД 795/10.08.2004 г. на Министъра на околната среда и водите и съгласно ПУРБ е заливаема зона и попада в район със значителен риск от наводнение.

Пристанището е класифицирано като предприятие с висок рисков потенциал (с потвърдена класификация от зам. министъра на околната среда и водите с изх.№ УК-24/04.08.2017 г.), поради наличието на опасните вещества: пропан – бутан, бензин и дизелово гориво.

Обектът  е с опасносен по смисъла на ЗТИП и е регистриран като съоръжение с повишена опасност в Сектор “ИДТН”, това обаче не успокоява жителите на гр.Белослав.

Кадрите от взрива в с.Езерово заснети от километър будят огромна тревога. „Беше като атомна бомба. Разтресе ни, криехме се под спирки, коли, бусове, в пълен шок сме”, разказват пред репортери изплашените жители на Езерово, а хората от варненския квартал „Владиславово“ са убедени, че има земетресение. Хората от Езерово дълго ще помнят тътена от цистерните бомби и ужаса от покритото с дим небе, но какво им гарантира, че това няма да се случи отново.

В пристанището се предвижда построяване на пирс или корабна стоянка в акваторията, в непосредствена  близост до Канал № 2, обслужващ терминал Варна-Запад, Фериботния комплекс и бъдещия  зърнен терминал на „Бора Инвест”, с голям корабен трафик, като съществува сценарий на кораб, загубил управление от заклинил рул, отказ на главна машина и др., с последващ сблъсък с швартован газовоз или танкер на пирса и възникнала в следствие на това авария, която ще промени характеристиките, зоните на поражения и оценката на риска за населението.

На 17 декември 2020г. малко след 19:00 ч. композиция от 12 вагона преминава през през центъра на града. От двете страни на ЖП линията живеят стотици жители на с.Борово.  След като влакът спира на редовната си спирка, машинистът установява, че от деветия вагон изтича газ. В една цистерна има 40 тона пропан-бутан. Общо композицията е превозвала 480 тона.  Над 300 души са били евакуирани от сградите в съседство. Линията минава точно през централната част на града.  Вагоните-цистерни са собственост на „Газтрейд“ АД.

В собственикът Милчо Василев придобил дружеството с нестандартни действия и партнъорски задължения се ражда  идеята да участва с различни политически проекти на местно ниво за осъществяване на терористичния си план.

Назад в годините протести и трусове на недоволство на граждани са предотвратили развитието на базата и реализирането на пристанище в което ще бъдат разтоварвани и кораби.

Това е една бомба в центъра  на гр.Белослав, която се надяваме компетентните държавни институции да обезвредят.

Със заповед №90/21.05.2021г. за 08.06.2021г. от 11:00ч. е насрочен Експертен екологичен съвет с една единствена точка: 1. – разглеждане на Доклад от екологична оценка за въздействие върху околната среда на ИП „Пристанище за обществен транспорт с регионално значение за горива-Варна“ и прилежаша акватория на южния бряг на Белославското езеро.  Заседанието ще се проведе в РИОСВ –Варна – конферентна зала.

Докладът ще разглежда Вероятността от възникване на голяма авария за различните сценарии не се оценява или сравнява; Въздействието върху човешкото здраве на непосредствени неблагоприятни ефекти –дългосрочни или забавени ефекти ; Ще се оценяват неблагоприятните ефекти върху околната среда . Особенно обезпокоително е вероятността : Изтичане на пропан-бутан от танкер с капацитет 5 000 тона, с последващ пожар.

Залегната е „Методика за бърза оценка на риска”, в която зоната от 2000 метра се променя на 200 метра, която не е подходяща за настоящата процедура , както и получаването на кумулативен ефект и последиците за човешкото здраве и околна среда, което е и предмет на настоящата процедура.

В доклада се съдържат противоречиви констатации, които остават неясни за администрацията, която многократно е изразявала с отрицателни становища за реализиране на инвестиционното предложение, при спазване изискванията за опазване на човешкия живот, околната среда и корабоплаване, като е посочвала нееднократно пропуските и недостатъците .

Сега Жителите на Белослав събират подписка за неодобрение на това намерение.

Всички заитересовани могат да подават становища и мнения три дни преди насрочения ЕСУТ.

Нека да се обединим и запазим Белослав, нека да спасим животи !!!

От група загрижени белославци

Свързани статии:

Репортаж БТВ –  https://btvnovinite.bg/bulgaria/nebrezhnost-e-veroyatnata-prichina-za-vzriva-na-tsisternite-krai-ezerovo.html

Видеоклип взрив – https://www.youtube.com/watch?v=wtJTVuHV-ww

Статия   – https://www.24chasa.bg/Article/2240650

http://www.desant.net/show-news/28095

Сподели

Related posts

Leave a Comment