Абровски: Шокиран съм, от 2 до 10 часа БАБХ не контролира влизащите храни на “Капитан Андреево”

Сподели

Шокиран съм. От 2 до 10 часа БАБХ не прави фитосанитарен контрол на влизащите храни на Капитан Андреево”. Това каза по БНТ председателят на земеделската комисия към НС Пламен Абровски. Миналия петък той посети пункта заради създадения хаос и опашката от тирове, след като държавата спря частната лаборатория за фитосанитарен контрол. Ето какво разказа той:

Искам да разсея един мит – че едва ли не държавата си е върнала контрола. Държавата никога не е губила контролната си функция на “Кап. Андреево”. Най-вероятно е губила пари, но парите и контрола са две различни неща. 


След като започнаха странните движения на “Кап. Андреево”,  изслушахме в комисията шефа на БАБХ. За съжаление останаха повече въпроси, отколкото отговори. В петък отидох с двама мои колеги на границата, за да видя какво точно се случва. Бях останал с впечатление, че един тир влиза, отива някъде, отваря го някой, затваря го някой и той тръгва. Все едно няма контрол. 


Важно е да кажа, защото това, което се случва на тази граница, зависи кога и дали ще влезем в Шенген. Затова отидох да видя и да проследя един камион как точно влиза. 

Идва камиона – първо го проверява гранична полиция, след това отида на митници. Там се проверява документално, въвежда се в системата, решава се дали трябва да се провери на база “метод на риска”. Там има човек за физически контрол.

След това отива на рампата, където се извършват няколко контрола. На фитосантитарния контрол служител на агенция митници го разпломбира, после се извършва фитосанитарен контрол. Свалят се палети – това струва 400 лева и не е лесно. Там чисто визуално служител на БАБХ проверява фитосанитарното състояние на стоката. Казах на този служител, че това е “бошлаф” работа. 

Имало е  междинна фирма с хамалите, а човекът от БАБХ им е казвал – свалете това и това пале. Тези служители са с индивидуални печати, както са митничарите. Човекът, който бие печата не вижда стоката. Казах му, че трябва да се кръсти, когато бие печата. След това, на база анализ на риска, стоката трябва да отиде за лабораторна проба. Въпросният камион беше с чушки.  ЕК казва, че 20 процента от всички чушки трябва да се проверят. Попитах – сега няма ли да вземете проба? Отговорът бе – “не”.  “Защо”, попитах аз.

Отговориха ми: “Защото не ни е часовия период, в който взимаме проби”. Бях шокиран- това е времеви график, по който се взимат проби /показва лист/. Как се спазва принципа на случаен принцип да се вземат 20 процента проби?!  Попитах, и те ми отговориха, че го правят на годишна база. Оказва се, че от 2 до 10 часа проби не взимат. И е нормално именно в този часови пояс турската страна да  организира влизането на камионите. 

Сега БАБХ са направили така, че всяка проба пътува до София. Това се прави, защото е решила да премахне лабораторията. 

Контролът няма как да носи печалба. Хамалите носят печалба. И евентуално лабораторията. Тя е крайна дейност и не искам да се занимавам с частноправни отношения. Хамалите са скъпото нещо, това не е лесна задача. Когато стоях вътре при митничарката, чакахме пет-шест минути, камион не идва. Митничарката каза, че е странен ден. “За първи път откакто съм започнала работа, имам толкова малко работа”, споделила жената. 


Моето притеснение е, че в момента държавата не извършва по правилния начин контрола. Според мен няма човек, който може да ми гарантира, че когато един тир е влязъл в 4 часа, ние знаем какво има вътре. 

Искам да помоля директора на БАБХ да бъде така добър, че да въведе нормален контрол, на база нормална оценка на риска. Във вида, в който е, изпитвам съмнение, че се прави по правилния начин. Не може да кажеш – 20 процента на годишна база. Ами тогава дайте да проверяваме само 2 месеца, а през другото време – не. Ако си искал нещо да направиш на “Кап. Андреево”, беше нормално агенцията да започне да се подготвя. Доколкото знам това не е направено. Тепърва сега се говори, че ще започнем да купуваме апаратура за лаборатория. В момента контрола се крепи на централната лаборатория.  Ако там се счупи нещо – край. От това как ще се свърши работата, там зависи здравето на нашите деца и на хората от цяла Европа. 

FrogNews


Сподели

Related posts

Leave a Comment